한국어 배우기

한국어 배우기

آموزش گام به گام گرامر زبان کره ای
한국어 배우기

한국어 배우기

آموزش گام به گام گرامر زبان کره ای

17- محترمانه کردن در زمان گذشته

به نام خدا



에서

()_

_지만

ㅂ-

برای دیدن متن درس به ادامه مطلب مراجعه کنید

موفق باشید.

 



سلام دوستان عزیزم


این روزها تعطیلات بین ترم رو میگذرونم ؛‌بخاطر همین فرصت بیشتری دارم تا این وبلاگ رو آپ  کنم

خوب یه جمع بند ی میکنیم . ببینیم تاالان  چه قواعدی رو یاد گرفتیم و به چه توانایی هایی رسیدیم .


اول که الفبا رو یاد گرفتیم ؛طرزنوشتن حروف ؛‌ چگونه ساختن یه کلمه و سپس ساختاریک جمله ؛‌ زمانهای گذشته ؛‌حال ؛‌آینده اینکه چطوری خودمونو وخانوادمون رو معرفی کنیم .

 اینکه چطوری منفی کنیم جمله رو ، چطوری سوالی کنیم ، چطوری بصورت خواهشی ؛‌محترمانه و پیشنهادی دربیاریم .

 اعداد و واحدهای شمارش و تقویم و روزهای هفته و ساعت ؛ ‌قید مکان و اینکه میتونیم داخل اتاقمونو توصیف کنیم .


درس امروز به کاملتر کردن  درسهای گذشته میپردازه . یاد گرفتیم محترمانه کنیم اما در زمان حال پس امروز یادمیگیریم محترمانه کردن در زمان گذشته رو

و همینطور در مورد قید مکان یاد گرفتیم و حالا کمی بیشتر توضیح میدیم .

زبان کره هر چی جلوتر میره حلاوت و شیرینیش بیشتر میشه و به همون اندازه سخت تر.

این درس به این قضیه اعتراف خواهد کرد. 

 

معنی به فارسی

تلفظ به فارسی

دیالوگ

خانم ماری از کجا تشریف میارید؟

 

ماری شینِن اُدیسا اُشاسسایو؟

마리 씨는 어디에서  오셨어요.

از فرانسه میام .

 

چانِن په رَنگ سو اِسا وَسسایو.

저는 프랑스에서 왔어요.

کی به کره تشریف آوردید؟

 

آنجه هَنگوکه اُشاس سایو؟

언제 한국에 오셨어요?

من دوم ماه ؛‌روز شانزدهم  اومدم.

چانِن ای وال شیب یو ایره وَسسایو.

 

저는 2 16 일에 왔어요.

خوندن زبان کره (براتون) جالب بوده  .

 

هَنگوکا کُنگبوگَ چِمی ایسایو؟

한국어 공부가 재미있어요?

بله ؛‌جالبه اما سخته ...

نِه ؛‌ چِمی ایتجی مَن ؛‌آریاوایو...

, 재미있지만 어려워요...


کلمات جدید:


فرانسه =프랑스

کی ؟ چه وقت ؟ =언제 

درس خواندن =공부하다

جالب بودن =   재미있다                     

جالب نبودن   =재미없다                               

سخت بودن = 어렵다

اما؛‌ولی = 지만

قوائد:

에서

در درس پنجم (قید مکان) خوندیم که   و  에서 از قیدهای مکان بودند که بعد از اسم مکان میومدند. گفتیم که وقتی از قید استفاده میکنیم که در اون محل کاری انجام ندیم در واقع فعل جمله ما همیشه یا  가다 یا  یا 다니다  میباشد یعنی فقط رفتن و اومدن اما وقتی از  에서 استفاده میکنیم  فعل ما نشون میده ما در اونجا رفتیم و کاری انجام دادیم . مثلا میگیم من در مدرسه درس میخوانم . در واقع  به معنی «به » هست و 에서 به معنی «در» میباشد. اما در درس امروز میخونیم که من از فرانسه می آیم . فعل 오다 بر خلاف قانون بالا با  에서 اومده !!! خوب شاید این برای شما ی سوال بوجود بیاره که چرا این فعل با این قید مکانی اومده ؛‌ جوابش اینه که در اینجا هروقت میخوای بگی اهل کشوری یا شهری هستی بعدش کلمه 에서 رو میاریم .

پس 에서  به غیر از« در »معنی «از» هم میده .

()_

با چسباندن کلمه بالا به ریشه فعل اونو در زمان گذشته محترمانه میکنید. این کلمه متشکل شده است از که قبلا گفتم نشانه محترمانه کردن هست و  که نشانه ماضی هست .

و همیشه گفتم که کلمه ای که داخل پرانتز قرار گرفته (( برای حروف صامت یا بی صدا استفاده میشه که اگر شما نشانه مصدری رو بردارید اگه به حروف صامت ختم شد پس علامتی صدادار برای کمک به چسبیدن (ریشه فعل) به( کلمه اضافه شده) میاد.

 

_지만

کلمه بالا (جی مَن ) به معنی اما هست . که بین دوجمله قرار میگیره و در واقع جمله دوم معنی متفاوتی با جمله اول خواهد داشت؛ این کلمه به معنی اما و ولی میباشد. در انگلیسی به معنی but   میباشد. این کلمه به ریشه فعل از جمله اول اضافه میشود.


ㅂ-

در زبان کره افعالی داریم که ریشه آنها به ㅂ ختم میشوند. مانند:


어렵다= سخت بودن 


입다= پوشیدن 


무섭다= ترسناک 


넓다= پهن بودن 


در این موارد وقتی بخواهیم فعل را صرف کنیم . باید اول حرف ㅂ را حذف کنیم و حرف 우 را جایگزین کنیم . بعد از آن میتوانیم آنرا صرف کنیم.

ما خوندیم که اگه ریشه فعل به 우 ختم شود همیشه باید از 어 استفاده کنیم . پس به مثال زیر دقت کنید.


어렵다-->어렵-->어려-->어려우-->어려우+어요->어려워요.


این درس به پایان رسید  و من منتظر سوالات و نظرات خوبتون همچنان هستم .

نظرات 11 + ارسال نظر
M. B 1401/04/17 ساعت 19:18

سلام لیلا خوبی
میگم تو تاپیک داری؟؟

سلام بله دارم
اگر نداشتم که اجازه تدریس نداشتم . تدریسم غیر قانونی بود.
هرچند که خیلی تدریس نمیکنم .

김부나 1395/08/30 ساعت 01:50

ممنون لیلا جون دستت درد نکنه چشم حتما این کار رو میکنم

خواهش میکنم عزیزم
موفق باشید.

김부나 1395/08/27 ساعت 13:40

سلام ایشالا هیچ کس غم نبینه عزیزم به خصوص شما دوست خوبم من چندتا سوال دارم اول این که من وقتی فیلم نگاه میکنم معنی چندتا کلمه رو در میارم اما املاشون رو بلد نیستم میشه املا ی این این کلمات رو بگید: ته تاپه / ناجویه / ساشیر /سااوم / چون شین چره یو / جاجینا / هه با / چوشی مه
سوال بعدی خدارو شکر چی میشه ؟
کاتااوکه یعنی چی نه املاش رو بلدم نه معنی فقط شنیدم
여잔히 아늑해 یعنی چی ؟
ممنون

سلام گلم
ممنونم الهی آمین
خیلی خوبه که با این دقت فیلم میبینید
ی راهنمایی کلی میکنم و اون اینکه شما ی دیکشنری روی گوشیتون نصب کنید که صوتی باشه مثل دیکشنری گوگل ترنسلیت
عین همینا رو که شما بگید براتون مینویسه اینطوری نوشتنشو یاد میگیرید.
حالا معنیش روهم یا درست مینویسه یا غلط که خیلی مهم نیست .
از طریق دیکشنری هایی که معرفی کردیم معنیش رو پیدا کنید.
الان خط موبایلم خیلی ریزه به سختی جملات شما رو میبینم ، بعضی هاش رو که تشخیص دادم براتون مینویسم.
대답해
나중에
사실
조신 잘해요
....
해봐
조심해
_________
다행이네요
......
اینو نمیدونم احتمالا ی اصطلاح هست میپرسم بهتون میگم

김부나 1395/08/19 ساعت 22:36

سلام آخی خدا بیامرزدتشون حتما براشون فاتحه میفرستم چرا عذر خواهی میکنید جواب ندادید نگران شدم فکر کردم برای خودتون اتفاقی افتاده
انشالا غم آخرتون باشه

سلام عزیزم ممنونم،الهی غم نبینی عزیزدل

김부나 1395/08/17 ساعت 17:36

لیلا جون چرا جوابمو نمیدی
چیزی شده؟اتفاقی افتاده؟ آخه چرا جواب نمیدی

سلام عزیزم . به سه علت دیر کردم شرمنده و عذر میخوام .
اول قطعی اینترنت
دوم خرابی گوشیم
سوم فوت یکی از آشنایان
از اینکه ما رو فراموش نکردید متشکرم.

김부나 1395/08/07 ساعت 14:03

بازم سلام
겐대 معنی همون اما و ولی رو میده دیگه ؟
کجا بکار میره؟
언제가지 میشه بعدا ؟ اگه نه چه معنی ای میده ؟
ممنون گلم درس عالی بود مثل همیشه

سلام
بله معنی اما و ولی میده .
خوب این بستگی به جمله داره . اما جای خاصی تعریف نکردن براش.
نه معنی ( تا کِی ) میده .
خواهش میکنم عزیز.
موفق باشید.

압바스. 1392/02/23 ساعت 14:21

سلام
وبلاگ قشنگی داری و زحمت زیادی کشیدی
معلومه خیلی کره ای ها رو دوست داری مثل من...
منم خیلی علاقمند هستم زبان کره ای یاد بگیرم
اما حوصلشو ندارم ترجیح میدم انگلیسی رو خوب یاد بگیرم ، می خواستم بگم یهتر نبود بجای وبلاگ ، وبسایت ایجاد می کردی !!؟ به من مربوط نیست منظورم کسب در آمد برای خودتون
وافزایش تعداد بازدیدکننده و تشویق افراد به زبان کره ای...
موفق باشید

سلام .
ممنون از تعریفتون.
بله . من کره ای ها رو خیلی دوست دارم .
خوبه که انگلیسی میخونید . این بهترین کاره .
اما من اصرار ندارم کسی کره ای بخونه .
بقول معروف آش دهن سوزی نیست .
خودم گرفتار شدم . راضی به گرفتاری کسی نیستم .
ولی اینکه یادگرفتم ایجاب میکنه که یاد بدم . یعنی وظیفه من شده که یاد بدم برای هرکسی که دوست داره یاد بگیره .اما تشویق و اصراری درکار نیست .

البته خودم درسایت انجمن کی پاپ فنس (طرفداران موزیکهای پاپ کره) فعالیت دارم . اگه دوست داشتید در این سایت منتظر شما هستیم .

http://kpop-fans.com/index.php

از اینکه به وبلاگم تشریف آوردید متشکرم .

شما هم موفق باشید.

فاطمه 1391/12/29 ساعت 10:54

سلام
اگه فعل پوشیدن (입다) رو به زمان گذشته محترمانه کنیم میشه: 이브셨어요?
فعل نشستن(앉다) میشه: 안즈셨어요?
اون افعالی که حرف آخرشون به ㅂ ختم میشه رو من برا خودم تمرین کردم میشه ببینین درسته یا نه؟
پوشیدن: 이워요
ترسناک: 무사워요
پهن بودن: 날워요 یا 나뤄요?
گومایو سان سنگ نیم

سلام

خوب فعل پوشیدن رو من تابحال همچین چیزی درموردش نشنیدم . یه فعل دیگه ای هست برای پوشیدن که فعل 착용하다 هست که به این صورت محترمانه میشه 착용하십시오 گذشته اونم میشه 착용하셨어요 .
خوب در مورد افعالی رو که شما به گذشته میبرید باید بگم که شما هر فعلی رو نباید تمام قوانین رو روش اجرا کنید. در همه جا ㅂ حذف نمیشه . یه سری قوانین فقط برای یه سری افعال خاص استفاده میشه . اجازه بدید من سوالات رو براتون میذارم برای امتحان کردن خودتون از اون تمارین استفاده کنید. جواب اونا رو بهم بدید کفایت میکنه .
ترسناک بودن هم میشه 무서워요

ببخشید جوابتون دیر شد.

elya 1391/12/06 ساعت 17:09

سلام اونی.
میشه قاعده ی ساخت فعل جمله ی آخر رو بگی: 어려워요
워 از کجا اومده؟ و ㅂ کلمه ی 어렵다 کجا رفته؟

سلام عزیزم
خوبی؟
از یادآوریتون متشکرم .
من فراموش کردم که این مطلب رو در درس عنوان کنم . بخاطر همین اونو در درس توضیح دادم .

بازم متشکرم

nilia 1391/11/12 ساعت 18:53

khaste nabashi ostad. karet in modat ke zood be zood post haye jadid mizari khili alie. kamsahamnida

خواهش میکنم . خیلی خوشحالم که شما رو راضی میبینم .

ایلا 1391/11/11 ساعت 13:45

سلام
یه سوال از این درس دارم
گفتین جی مان میشه به معنی اما.
حالا میشه بگین هاجیمان یعنی چی؟
راستی خیلی ممنون بابت اینکه این چند وقت دارین زود به زود درس میزارین.

سلام گلم .

هَجیمَن یعنی فعل هَدَ به معنی انجام دادن به جیمَن یعنی اما چسبیده .

하지만 معمولا اول جمله که بیاد معنی همون «به هر حال »رو میده به انگلیسی میشه however
بیشتر این کلمه ها حالت اصطلاحی دارن.
اما درکل وقتی دوجمله درحالت تضاد باشند از این کلمه استفاده میشه.

خوشحالم که راضی هستید. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد