한국어 배우기

한국어 배우기

آموزش گام به گام گرامر زبان کره ای
한국어 배우기

한국어 배우기

آموزش گام به گام گرامر زبان کره ای

39- چه مدت؟

به نام خدا


 

 

سلام دوستان عزیز

با یک درس دیگه از سری جدیدسطح متوسطه زبان کره ای  در خدمت شما دوستان هستیم . در این درس « گذشت زمان»  برای کاری مورد بررسی قرار میگیره  و شما با دیدن این گرامر در جمله متوجه این مطلب خواهید شد که آن کار در چه مدت زمانی انجام گرفته یا انجام خواهد گرفت. امیدوارم برای شما مفید واقع بشه.


متن مکالمه

ترجمه

 

저는 한국에 5 됐어요.


من بمدت پنج سال میشه که به کره آمده ام.

 

담배 끊은 되었어요.


به مدت یک ماه است که سیگار را ترک کردم.

 

        결혼을 2 됐어요.


به مدت دوسال است که ازدواج کرده ام .

 

언제부터 한국어를 공부했어요?


چه مدت است که زبان کره ای می خوانی ؟

 

        한국어를 공부한 1년이 되었어요.


یک سال میشه که زبان کره ای می خوانم .

 

여자 친구와 얼마나 사귀었어요?


چه مدت هست که با دوست دخترت دوست شدی ؟

 

        사귄 3년이 넘었어요.


سه سال از دوستیمون می گذرد.

 

기차가 출발한 10 분이 됐습니다.


ده دقیقه میشه که قطارحرکت کرده است .

 

그  이야기를  들은 일주일 되었어요.


یک هفته میشه که اون داستان رو شنیدم.

여자친구하고 데이트한 3년이 지났어요.


سه سال از قرار من با دوست دخترم گذشته است.




 으)ㄴ 지 )


اگر ریشه فعل به حروف صدادار یا حرف ㄹ ختم شود ؛ "ㅡㄴ지" میگیرد.

 가다 -- 간 지
오다 -- 온 지
사귀다 -- 사귄 지
공부하다 -- 공부한 지
*놀다 -- 논 지
*만들다 -- 만든 지
*살다 -- 산 지

در  مثالهایی  که با علامت (*) مشخص شده اند ، تغییرات دستوری صورت گرفته در آنها تبدیل ㄹ به ㄴ  رو داریم .
و اگر ریشه فعل به حروف بی صدا یا حرفی غیر ㄹ ختم شود ؛ "ㅡ은 지 " میگیرد

먹다 -- 먹은지
끊다 -- 끊은 지
*듣다 -- 들은 지
*걷다 -- 걸은 지
*짓다 -- 지은 지
*돕다 -- 도운 지

در  مثالهایی  که با علامت (*) مشخص شده اند ، تغییرات دستوری صورت گرفته در آنها تبدیل ㄷ به ㄹ  رو داریم . همچنین حذف ㅅ و  ㅂ که صورت گرفته است .

نظرات 11 + ارسال نظر
마소메 1401/08/05 ساعت 14:33

اونی میگم من یه جا دیگه برای گذشت زمان دیدم از동안 استفاده میشه. مثلا:
이년동안 서울에 있었어요.
십분동안 기다렸어요.
تفاوتش با این گرامر چیه؟؟

동안 اسم هست . صرف نمیشه، به چیزی متصل نمیشه .و معنی مستقل داره . به معنی (در مدت) هست .و اصلا گرامر محسوب نمیشه.
اما گرامر으 ㄴ 지 به ریشه فعل متصل میشه . به تنهایی معنی نداره فقط وقتی به فعل میچسبه معنی معنوی مدت رو پیدا میکنه .
این دوتا خیلی متفاوته .زمین تا آسمون فرق داره.

الهه 1400/03/06 ساعت 08:19

سلام اجی خوبی میدونم ولی نمیشه چون شرایطشو ندارم و تو مدرسه درس هام خوب نیست ریاضی رو معلم به زور بهم نمره میداد

سلام الهه جان
خوب همه درسها که ریاضی نیست .
همه آرزوها هم که تو درس خلاصه نیست .
انشالله هر جا هستی و مشغول هر کاری هستی موفق باشی .

الهه 1400/03/04 ساعت 17:42

سلام اجی خوبی منظورم اینکه کاشکی درس میخوندم و ولش نمیکردم ولی همین که سواد خوندن و نوشتن رو دارم خداروشکر

سلام عزیزم . اشکالی نداره از هر وقت ادامه بدی خوبه . بله خداروشکر ، اما هرچقدر میتونی ادامه بده حتی تو خونه . حتی اگر امسال نشد سال دیگه یا سالهای بعد ، هروقت براتون میسر شد ادامه بدید. من درس خوندنم رو بعد از خیلی سال که گذشت ادامه دادم. هیچوقت برای ادامه تحصیل دیر نیست .

الهه 1400/03/02 ساعت 17:19

مشغول کاری نیستم کلا تو خونه ام ولی تو خونه هم بیکار نمیشینم ولی کاش اونجوری نمیشد

یعنی چی جوری نمیشد؟!

الهه 1400/03/02 ساعت 10:07

سلام اجی خوبی من الان چند ساله که درس نمیخونم یعنی مدرسه نمیرم

سلام، ممنونم.
حتما صلاح شما در این بوده.
انشالله که هرجا و مشغول هرکاری که هستید موفق و مؤید باشید

الهه 1400/03/01 ساعت 17:06

سلام اجی خوبی اوه ببخش من فکر کردم معلم زبان کره ای هستی ببخش مزاحم شدم ان شاءالله عالی میدی امتحاناتو

سلام نه
خواهش میکنم.
مراحمی
ممنون .همینطورشما

الهه 1400/02/30 ساعت 17:31

سلام اجی خوبی اره واقعا اونم انلاین خدا بهت صبر بده اجی تابستونم درس میدی اجی یا استراحت میکنی چند ماه گناه داری به خدا تو این گرما اموزش بدی

سلام ممنون
من جایی آموزش نمیدم .
فقط اینجا آموزش دارم .
فعلا دانشجو هستم و مشغول امتحانات پایان ترم
ممنون از محبتت

الهه 1400/02/28 ساعت 16:51

ممنونم اجی تو به من لطف داری هنوزم داری کره ای یاد میدی به دیگران اجی البته میدونم مجازیه به خاطر کرونا ولی خیلی سخته یاد گرفتنش

قربونت .
خواهش میکنم .
ممنون که هستی.
بله دیگه چیکار میشه کرد.
فکر میکنم یاددادنش سختر باشه

الهه 1400/02/28 ساعت 09:55

سلام اجی خوبی شکر میگذره وظیفه اس ببخش

سلام الهه جان
خداروشکر
خواهش میکنم . وظیفه نیست ، لطف میکنید. ممنونم

الهه 1400/02/26 ساعت 10:36

سلام اجی خوبی منم الهه ببخش خیلی وقته حالتو نپرسیدم و باهات حرف نزدم ان شاءالله هر جا هستی حالت خوب باشه و سلامت باشی اجی

سلام خانومی ،حالتون چطوره ؟
ممنون که هنوزم مارو به یاد داری .
انشالله شما هم هر جا هستی سلامت باشی .

ولی 1399/10/26 ساعت 07:45 https://book-market.blogsky.com/

جالب هست

نظر لطفتون هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد